Märken & dess makt

En av mina bekanta pluggar "Modekunskap" och på gymnasiet kan man välja "Designlinje" som inriktning. Kan man verkligen studera det - är det ett verkligen ett ämne man läser på Universitetet? Tydligen så är det numera det. Märken och dess makt har vuxit sig stor i världen de senaste åren. Hela tiden suktar vi efter att köpa det nyaste, det finaste, det mest världefulla, det glammigaste, glassigaste; det glamourösa livet är egentligen inte långt bort. Vad jag funderar över - är märkeskläder och märkens makt i samhället.

Ett scenario;
En tjej/kille kommer i en sprillans ny Fjällräven puff-dunjacka till din skola. Du tittar, alla andra tittar och tänker "jag vill också ha en sådan, åh vad jag önskar att jag hade en likadan". Vi drömmer om saker som ligger bortom det vi kan få - det som är utom räckhåll för oss.

Varför fortsätter vi att drömma om dessa märken och märkeskläder? Är det för att när vi väl har dem, ger oss en slags respekt bland andra? Visar vi med vår nya Jimmy Choo-väska att vi har råd att spendera 5000 på en väska, eller är det någonting annat vi visar? I höga klackar från Manolo Blahnik trippar vi in på en pulserande nattklubb, vi fotograferar med den senaste digitalkameramodellen från Canon & Nikon, vi uppdaterar våra garderober med jackor, kläder och skor från budgetkedjor och lyxbutiker. Är det våra handlingar som styr oss in på vår framtida karriär, eller shoppar vi för att se bra och propra ut?

Hur mycket pengar lägger vi egentligen ner på våra märken? Eller är det så, att vi lägger våra pengar på någonting mycket viktigare - att sätta sig på tapeten i samhället för att i framtiden få ett gott rykte & visa att du faktiskt har råd att betala 15 000 för en Balenciaga-väska och på så sätt visa att du är välbärgad?

Jag tror att attityder och märken går hand i hand. Vi matas med bilder, reportage och reklam för de senaste produkterna, vilket påverkar oss till våra åsikter och tycken. En del tar åt sig mer, andra mindre. Är det så att märken endast är plastig ytlighet, eller är det doften av en ny Louis Vuitton-väska som får oss att vilja ha mer?





Yohanna

Så länge det är snyggt funkar det för mig!

Kommentaren skrevs den: 2010-02-20 at. 00:07:36
Din blogg/hemsida: http://riantetpleurant.blogspot.com/
' * ♥ . p o u l i n e . ♥ * '

sv: bara sanningen :)

Kommentaren skrevs den: 2010-02-20 at. 00:11:00
Din blogg/hemsida: http://poulines.se/
thea

gillar verkligen inte hetsen kring märken.. ibland tror jag att folk glömmer att bara för att kläder är av ett speciellt märke och är dyra så betyder det inte att dom är snygga.



sv: kan tänka mig att det känns som en lättnad när man kör igång sista maskinen? :p

Kommentaren skrevs den: 2010-02-20 at. 00:34:41
Din blogg/hemsida: http://tthea.blogg.se/
sandra

hihi :D

nej det har vi inte ;o men jag kan lägga till dig om du lägger till mig :>

Kommentaren skrevs den: 2010-02-20 at. 00:35:53
Din blogg/hemsida: http://sandraluukinen.blogg.se/
Malin

de är läskigt hur de är.. jag bryr mig inte speciellt mycket om märken, det viktiga för mig är att det är kvalité. men bara för att det är ett märke betyder det inte det. köpte någon märke tröja någon gång, men den gick sönder lika snabbt som jag vet inte vad.. haha. men ja, så länge man trivs så :-)

Kommentaren skrevs den: 2010-02-20 at. 06:47:08
Din blogg/hemsida: http://malinwahlbom.blogg.se/
filippez

haha jag vet faktiskt inte varför jag köper massa märkeskläder, har liksom mitt studiebidrag & ungefär lika mycket i lön, alltså inte så överdrivet mycket, ändå köper jag liksom Gucci, Prada & Dolce&Gabbana kläder och sånt :)

Kommentaren skrevs den: 2010-02-20 at. 18:23:33
Din blogg/hemsida: http://filippez.blogg.se/



Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här:





Gratis bloggdesigner hittar ni här & Photoshop-tutorials och bloggtips hittar ni här!
All reklam & alla spamkommentarer raderas omgående!