Svar på tal:

Danni: (...) det jag menade var att du har ju ändå ätit & tränat till dig den kroppen du har nu, det är bara du som har valt att bli överviktig. varför banta nu bara för att idealet säger att man skall vara superskinny?

SVAR:

Det handlar inte om att följa ett ideal eller att inte göra det. Det handlar inte om att ställa sig på någon sida och göra ett sådant val. Valet handlar om att försöka att gå ner i vikt eller inte, vilket jag har gjort, som jag nu har hållt på med i två år. Viktnedgången har gått både upp och ner genom de åren, men går bra i stort sett. Har man gått ner nästan 30 kg på två år bör man vara stolt, vilket jag tänker vara.

Jag tror att jag är tillräckligt gammal för att inse att det inte handlar om att bli smal, utan att om att kunna må bra i längden. Jag vill kunna orka mer, bära tyngre saker, kunna springa till bussen utan att bli slutkörd (vilket jag blev för två år sedan), springa en löprunda i skogen om jag så vill, cykla och så vidare. Jag vill få kroppen på insidan att må bra, eftersom att det för mig inte bara handlar om utseendet i detta fall. Utseendet som jag har nu har gjort mig självsäkrare på vem jag är och vem jag vill vara, och vem jag vill bli, men det är inte det viktigaste. Det är bara en bonus.

Att jag är överviktig/på gränsen till överviktig kan bero på omständigheter, men där handlar det inte om ett val. Där handlar det inte bara om vad man stoppar i munnen och äter, utan det är mycket mer än så. Det handlar om träningsvanor, intag (kalorier), hur stora portioner, vardagsmotion, vilja, styrka och fastställande.

I kort tycker jag bara att kommentaren visar på okunskap om viktnedgång, därav detta inlägg. Undrar ni mer, får ni gärna fråga. :]





Layla

Bra sagt!

Kommentaren skrevs den: 2011-07-06 at. 15:26:21
Din blogg/hemsida: http://kittenneverland.blogspot.com
Ida

Godt skrevet :-)

- Ida / couturexx.blogspot.com

Kommentaren skrevs den: 2011-07-06 at. 17:12:03
Din blogg/hemsida: http://couturexx.blogspot.com/
Malin - malyn.se

Okunnig är förnamnet...



Jag tror inte att det finns någon vettig människa som själv väljer att bli överviktig eller själv vill gå upp i vikt för att bli överviktig. Ingen vettig människa VILL vara överviktig, så att bara skriva det som hon gjorde är ju idiotiskt. Alla människor har tyvärr helt olika ämnesomsättning, vilket också är orsaken till att vissa är smala naturligt & aldrig behöver oroa sig över sin vikt medan andra har lättare för att gå upp i vikt.



Jag har själv varit överviktig i hela mitt liv mer eller mindre, och det är knappast något jag har valt själv. Tror hon seriöst att man väljer när man är liten att man ska väga mer än de andra & att man vill det? För mig har det snarare varit så att jag förmodligen har behövt röra på mig för att hålla en normal vikt, men det har jag inte gjort eftersom att jag alltid har hatat allting som har med idrott att göra. Men bara för det betyder det ju inte att jag VALT att vara överviktig eller att jag VILL vara överviktig. Jag var tvungen att skriva något, även om det inte är till någon nytta, för den där kommentaren var så korkad så jag vet inte vad!



Och sen har du aldrig skrivit i din blogg att du vill bli "superskinny" heller & du har aldrig skrivit något som tyder på att du vill bli det. Så hon kan ju ta & läsa din blogg innan hon påstår något sånt + läsa på om övervikt innan hon skriver något nästa gång.

Kommentaren skrevs den: 2011-07-06 at. 17:55:40
Din blogg/hemsida: http://malyn.se
Ameee

fin blogg! komentera,läs & följ gärna min !! :)



Kommentaren skrevs den: 2011-07-06 at. 19:16:21
Din blogg/hemsida: http://worldsgossip.blogg.se/
AnnieBanani

jag håller med dig. ren okunskap. Det finns dessutom nu på papper att gener kan spela in. Att man kan ha anlag för det.

Ingen väljer att vara överviktig.

Kommentaren skrevs den: 2011-07-06 at. 22:22:44
Din blogg/hemsida: http://raine1988.blogg.se/
ELINA

Inget emot hon som kommenterade alls; men det blir

så knäppt hela tiden. Bantar man, gör man fel. Bantar

man inte är man fet tjock och ohälsosam. Och bantar

man som tjock så vill man bara följa idealet? ALLA säger

så. VARFÖR obsessar alla över att vara så jäkla udda

nu helt plötsligt? "Följ inte idealet, det är fel". Lol så

då är JAG heeelt fel, eftersom jag är lång, smal. Spinkig

w/e.



Och varför käftar folk emot när du vill gå ned i vikt?

Folk hittar verkligen fel i ALLT man gör. blir så less, vartfan

är världen påväg.



"det är du som valt att bli överviktig". Det är väl även

ditt val att gå ned i vikt igen? Och den väljer inte alla

det, det "bara blir så" hahah. Tänk alla feta småungar

som naturligt har gått upp såpass mycket i vikt.

Osv.

Kommentaren skrevs den: 2011-07-07 at. 21:15:11
Din blogg/hemsida: http://roccam.se
Elin

Svar: Tusen tack, och detsamma! Du är galet söt tjejen :D



Jag håller med dig till tusen. Jag tror att man känner om man mår bra eller inte. Om det vare sig handlar om att man inte trivs med sitt utseende eller om det handlar om att mna inte orkar lika mycket som "alla andra". Och är det så att man inte tycker att allt är helt hundra, då ska man självklart göra något åt det. Det vikitgaste är att man mår bra!

Kommentaren skrevs den: 2011-07-09 at. 09:40:56
Din blogg/hemsida: http://eliiinnystrom.blogg.se/
Starlet

Mycket bra skrivet!



Du är för övrigt vansinnigt söt och har en förbannat fin blogg!

Kommentaren skrevs den: 2011-07-11 at. 04:11:32



Vad heter du?:
Kom ihåg mig?
E-mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Skriv din kommentar här:





Gratis bloggdesigner hittar ni här & Photoshop-tutorials och bloggtips hittar ni här!
All reklam & alla spamkommentarer raderas omgående!